Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

onsdag 7 september 2011

Postutdelning, ett lotteri?

Redan för 3 år sedan skrev jag om nyordningen för postutdelning när Bring citymail kom in som en ny aktör på marknaden. Med två aktörer, Posten och Bring citymail, borde det väl bli bättre. Åtminstone borde avsikten vara den.

Har det då blivit bättre? Nej, långt därifrån. Idag vet jag inte vem som gör vad av dessa två aktörer, eller vilka utdelningstider de har. Sådan information skulle dom förslagsvis kunnat skicka ut med post. Dessutom får vi numera post tidigast kl. 15.30, jämfört med tidigare då posten kom c: a kl. 10.00.

Nå väl, viss nyordning kan man vänja sig vid och inordna sig i, förutsatt att man får sin post. Då det alltför ofta sker misstag genom direkt slarv, vad annars?, så har jag idag skrivit ett klagomål till resp. företags kundtjänst och hoppas förstås på ett svar. Det jag fram för allt påtalat är följande:

- Vi får andra personers post, oftast då någon som bor i vår lilla by men där namn och postadress saknar likheter.
- Dessutom stoppas grannens post ofta i vår brevlåda. Postlådorna sitter förvisso bredvid varandra ( 2 lådor på vinterhalvåret, 3 på sommaren ) men namn, postadress och lådorna bär inte den minsta likhet.
- Därtill blir vi uppringda av andra i kommunen som fått vår post. Senast förra veckan, av en person som bor c:a 10 km från där vi bor. Denna gång var det en värdeförsändelse från utlandet.

Viasat är ett gissel

Viasat har ett bra programutbud, inte minst vad gäller dokumentärer och sport. Vad hjälper då detta när sändningarna kastar in handduken i tid och otid. Jag har haft Viasat sedan vi flyttade hit 2008 och samma problem upprepas:
Återkommande meddelanden om att:
- programkortet är fel isatt eller av fel sort.( samma kort har suttit i hela tiden )
- du har inte denna kanal i ditt utbud. (trots att jag har det)
Dessa problem återuppstår även fast jag fått byta box och fjärrkontroll. Det gick väl an så länge garantin gällde men nu kostar det skjortan. Fjärrkontrollen har ånyo upphört fungera, helt utan min förskyllan. En tredjedel av touchknapparna fungerar inte.

Viasat har dock en mycket bra telefonsupport där jag alltid blir väl bemött och får gott om tid för att förklara mitt problem. Jag ledsnar ändå att ringa då samma fel uppstår gång på gång och jag får samma råd om åtgärder gång på gång.

Igår hade jag fyra olika supportkontakter och bilden kom och gick, slutligt goodbye blev det när Sverige gjorde avspark för 2:a halvlek mot San Marino. Missade förstås 5 mål men det kan jag stå ut med. Tråkigare är att nu missar jag allt de närmaste dagarna, i avvaktan på att jag får ett nytt programkort.

Eftersom jag jobbar hemifrån och dessutom spenderar hela vinterhalvåret inomhus så är TV en väldigt viktig kontaktyta för mig vilket gör mig extra känslig för dessa eviga störningar.

Kommer det att bli bättre med ett nytt programkort och i så fall, varför får jag det först efter 3 år av återkommande problem?